In een wereld waar Wall Street de dienst uitmaakt, komt een onwaarschijnlijke held naar voren. We hebben het over de YouTuber Keith Gill (gespeeld door Paul Dano). Een eenvoudige man die, te midden van de pandemie, een financiële revolutie startte. Maar hoe heeft deze financiële storm zich eigenlijk ontvouwd?
De Oorsprong van de Revolutie
Het begon allemaal met GameStop, de bekende fysieke videogamewinkel. Vele miljarden-dollar hedgefondsen waren van mening dat deze winkel opzettelijk ondergewaardeerd werd. Ze “shortten” het aandeel, met als inzet dat de prijs zou kelderen. Hierdoor zou GameStop een makkelijk doelwit worden voor een overname.
Echter, Keith Gill zag potentie in GameStop. Onder zijn YouTube alias Roaring Kitty, begon hij een reeks video’s waarin hij zijn volgers aanspoorde het aandeel te kopen, om zo de waarde en marktaandeel te verhogen.
De Impact van Sociale Media
Door het samenspel van sociale media, met name het WallStreetBets Reddit forum en de no-fee Robinhood app, schoot de aandelenprijs van GameStop omhoog met maar liefst 1500%. Wat begon als een financiële strategie, transformeerde snel naar een wereldwijde beweging tegen de gevestigde financiële elite.
De term “HODL”, wat staat voor “hold on for dear life”, werd een symbool om niet te verkopen en grote winsten binnen te halen.
Dumb Money: Meer dan Alleen een Film
De film Dumb Money, gebaseerd op The Antisocial Network door Ben Mezrich, presenteert dit tumultueuze financiële avontuur met flair en humor. Niet alleen biedt het een inkijk in de wereld van financiële ongelijkheid, maar het zet ook vraagtekens bij het systeem van Wall Street dat grotendeels in het voordeel werkt van de rijke investeerders.
De regisseur, Craig Gillespie, heeft prachtig het contrast laten zien tussen de 1% en degenen die worstelen om te overleven tijdens een dodelijke crisis.
Conclusie
Dumb Money is niet zomaar een film. Het is een boeiend, hilarisch en op momenten emotioneel relaas dat je doet nadenken over het huidige financiële systeem en de kracht van collectieve actie. Het laat zien dat wanneer mensen samenkomen voor een gemeenschappelijk doel, ze zelfs de grootste financiële reuzen kunnen uitdagen.
De film zal theatraal worden uitgebracht in New York en Los Angeles op 15 september en zal daarna in de daaropvolgende weken landelijk worden uitgerold door Sony Pictures. Mis het niet!